Kelebihan ESP Untuk Pesakit Kencing Manis

Assalamualaikum.

Kali ni cikT nak kongsikan tentang kaitan soya dan kencing manis.



Kencing manis atau diabetes berlaku bila sel badan tidak dapat bertindak balas dengan hormon insulin. Maksudnya, gula tak ditukarkan kepada tenaga. Sel-sel organ yang bermasalah untuk mengeluarkan insulin disebut sebagai rintangan insulin.

Rintangan atau sensitiviti insulin berlaku bila sel tubuh tak dapat bertindak balas terhadap insulin dengan baik. Bila bekalan insulin tak cukup untuk mengawal gula dalam darah, gula berlebihan tak dapat ditukarkarkan kepada tenaga. Maka terjadilah rintangan insulin.

Arginine ialah salah daripada asid amino yang ada dalam soya. Arginine boleh dihasilkan sendiri oleh tubuh dan salah satu fungsinya ialah mengawal hormon dan gula dalam darah.

Apa kelebihan ESP untuk pesakit diabetes?

1. Soya bukan GMO

Perkara utama yang perlu diambilkira adalah jenis soya yang digunakan. Pastikan soya adalah dari tanaman yang tidak diubah secara genetik.

2. Rendah Indeks Glisemik

Soya dicernakan dan diserap secara perlahan-lahan lalu peningkatan gula dalam darah tidak terlalu mendadak dan pelepasan hormon insulin juga sedikit  demi sedikit. Maksudnya pankreas tidak terlalu terbeban untuk hasilkan insulin.

3. Asid amino lengkap

Dalam asid amino yang terkandung dalam soya, ada sebatian arginine uyang membantu mengurangkan sensitiviti badan terhadap insulin dan menaikkan toleransi terhadap gula.



4. Tiada kandungan laktosa

ESP bukan sahaja dijamin tiada kandungan laktosa (gula), malahan juga tiada emak dan kolestrol. Pengambilan ESP selama 12 minggu berturut menunjukkan pengurangan paras LDL kolestrol jahat. Ini bermakna paras kolestrol LDL dapat dikawal secara sihat.

5. Dibuktikan dengan Landmark study

Berdasarkan Landmark study dari University of California, Berkerley menunjukkan pengamal suplemen Shaklee mengalami masalah diabetes adalah peratus paling rendah.

Jadi, jom kita amalkan ESP setiap hari.

CikT
The Lovely Mamipreneur

Share this:

Tentang Siti

Mami paling best untuk 4 orang anak syurga. Suka berkongsi tentang kesihatan, keibubapaan, masakan dan semuanya.

0 comments:

Post a Comment