Vitamin Bukan Lagi Pilihan

Makanan seharian kita dah cukup seimbang, lengkap dengan khasiat masing-masing, tapi kenapa masih perlukan vitamin?



✅ Makanan sahaja tak dapat bekalkan zat yang cukup untuk memenuhi keperluan tubuh kita. Sejauh mana kita yakin bahawa setiap khasiat dalam makanan lengkap kita dapat diserap sepenuhnya oleh tubuh?

✅ Pencemaran. Kita dikelilingi pelbagai jenis pencemaran yang merosakkan sel tubuh. Yang paling teruk ialah radikal bebas yang bukan sahaja daripada asap rokok, kesan radiasi dari gajet elektronik, bahkan juga pencemaran daripada bahan makanan kita.

✅ Proses penyediaan makanan menyebabkan zat makanan berkurangan. Bermula dari saat bahan masuk ke dapur kita, dibasuh, dipotong, digoreng, direbus dengan haba yang tinggi menyebabkan hilangnya zat secara perlahan-laham tanpa kita sedari.

✅ Tubuh tak dapat hasilkan sendiri beberapa vitamin penting seperti A, B, C, D, E dan K. Sebagai contoh, tubuh memerlukan vitamin C dengan sekurang-kurangnya 500mg, iaitu bersamaan dengan lebih kurang 50 biji oren. Mampukah kita mengambil oren sebanyak itu dalam sehari?

✅ Penyerapan nutrisi yang lemah. Kadang-kadang kombinasi makanan kita menyebabkan tubuh tak dapat menyerap khasiat secara optimum.

✅ Gaya hidup. Walaupun kita cuba buat sendiri, kita susah nak elak guna bahan-bahan berproses. Sikit pun pasti ada kan?

Dah ambil vitamin bukannya lesen untuk bantai makanan yang tak berfaedah tu. Sayur, buah still kena makan juga kawan. Kita nak menambahbaik apa yang kurang je.

Dah makan yang elok-elok, dan dah alang-alang nak ambil vitamin tu pilihlah yang dijamin selamat, berkesan dan semulajadi (tanpa bahan pengawet, pewarna, pemanis dan perisa tiruan). Lagi puas hati kalau dah ada landmark study dan halal.


CikT
The Lovely Mamipreneur
Pencinta Shaklee

Share this:

Tentang Siti

Mami paling best untuk 4 orang anak syurga. Suka berkongsi tentang kesihatan, keibubapaan, masakan dan semuanya.

0 comments:

Post a Comment