Penawar Semulajadi Untuk Gout

Terdapat beberapa penawar semulajadi yang membantu mengurangkan sakit akibat gout. Kebanyakkannya mudah didapati di rumah atau kedai berhampiran.



1. Apple Cider Vinegar (ACV)

ACV yang digunakan untuk merawat sakit kepala dan perut berasid, juga membantu merawat gout dan artritis. Keasidan dalam cuka akan membantu melegakan kesakitan akut. Anda juga boleh menambah madu untuk ubat untuk meningkatkan tindak balas anti-radang badan.

Campurkan satu sudu teh ACV dalam segelas air. Minum dua hingga tiga kali sehari. Jika anda mendapati ini berguna, anda boleh tingkatkan dos cuka sehingga dua sudu.

2. Akar Halia

Ciri-ciri anti-radang di dalam akar halia sangat membantu dalam melegakan kesakitan dan keradangan. Terdapat banyak cara untuk menggunakan akar halia dalam rawatan gout.

Campurkan jumlah yang sama serbuk halba, serbuk kunyit dan kering serbuk akar halia. Campurkan bersama dengan air suam. Ambillah dua kali sehari.

Anda hanya boleh menambah akar halia dalam resipi memasak, atau makan yang kecil, sekeping mentah akar halia setiap hari. Anda juga boleh menambah satu setengah sudu teh akar halia untuk satu cawan air mendidih dan kacau dengan baik. Minum sekurang-kurangnya sekali sehari.

Satu lagi pilihan adalah untuk membuat pes akar halia dengan sedikit air dan sapukan pes ini di kawasan yang terjejas. Biarkan selama kira-kira setengah jam. Lakukan sekali setiap hari.

3. Baking Soda

Salah satu faktor yang menyumbang kepada gout adalah peningkatan asid urik di dalam badan. Baking soda boleh membantu mengurangkan jumlah asid urik, memberi anda kelegaan daripada kesakitan.

Campurkan satu setengah sudu teh baking soda dalam segelas air. Minum campuran ini empat kali sehari tetapi tidak lebih daripada itu. Teruskan sehingga dua minggu. Jika anda berada di atas 60 tahun, elakkan mengambil lebih daripada tiga kali dalam satu hari. Abaikan cara ini jika anda mengalami tekanan darah tinggi.

4. Jus Lemon

Untuk mendapatkan kelegaan daripada sakit gout, ia adalah penting untuk mengalkali badan dan meneutralkan asid urik yang berlebihan dalam aliran darah. Ini boleh dilakukan dengan mudah dengan jus lemon segar dan baking soda. Bersama-sama dengan jus lemon, juga makan buah-buahan lain yang kaya dengan vitamin C untuk menguatkan tisu badan.

Campurkan jus lemon dengan satu setengah sudu teh baking soda. Biarkan selama beberapa saat sehingga bunyi tindakbalas berhenti, dan kemudian campurkan dalam segelas air. Minum dengan segera.

Satu lagi pilihan adalah untuk menambah jus separuh biji lemon ke dalam segelas air dan minum tiga kali sehari.

5. Buah Ceri

Ceri, sama ada manis atau masam, juga boleh menjadi sangat membantu dalam merawat gout kerana sifat antioksidannya. Ceri juga mengandungi antosianin, yang boleh mengurangkan keradangan dan juga mengurangkan gout.

Bagi pesakit gout, makan 15 hingga 20 biji buah ceri sehari amat disyorkan. Untuk hasil yang lebih baik, mulakan hari anda dengan beberapa biji ceri. Satu lagi pilihan adalah untuk minum segelas jus ceri hitam setiap hari. Anda juga boleh menambah beberapa ulas bawang putih cincang di dalamnya.

6. Epsom Salt

Garam Epsom adalah satu lagi bahan yang berguna untuk rawatan di rumah gout dan lain-lain bentuk arthritis. Jumlah tinggi magnesium di dalam garam ini juga memperbaiki keadaan jantung dan tekanan darah tinggi.

Merendam bahagian badan yang terjejas dalam air suam yang dicampur dengan garam Epsom melegakan otot sakit dan melegakan kesakitan.

Untuk mandi, menambah dua cawan garam Epsom untuk memanaskan air mandi. Rendam badan anda di dalamnya sehingga air mula kehilangan haba. Lakukan ini seminggu sekali. Jika anda mempunyai gout yang teruk, anda boleh mencubanya dua atau tiga kali seminggu.

7. Pisang dan Epal

Kandungan vitamin C di dalam pisang juga epal didapati dapat menurunkan paras purine dalam.darah, sekaligus mengurangkan kandungan asid urik.

Semoga bermanfaat.

CikT
The Lovely Mamipreneur






Share this:

Tentang Siti

Mami paling best untuk 4 orang anak syurga. Suka berkongsi tentang kesihatan, keibubapaan, masakan dan semuanya.

0 comments:

Post a Comment