Tiga Jenis Makanan Yang Mengurangkan Gejala Ekzema

Assalamualaikum.


Ekzema adalah keadaan kulit radang. Juga dikenali sebagai dermatitis atopik, ia boleh menyebabkan kerengsaan kulit, meleleh lepuh, dan ruam gatal. Ia juga boleh menyebabkan tompok kulit keras muncul dari masa ke masa.

Ekzema adalah yang paling biasa pada kanak-kanak di bawah umur 2, tetapi ia juga boleh memberi kesan kepada kanak-kanak yang lebih tua dan orang dewasa. Pencetus keturunan dan alam sekitar boleh memainkan peranan, tetapi puncanya tidak difahami dengan jelas.

Ramai orang yang mempunyai ekzema juga disahkan menghidap alahan makanan. Alahan makanan biasa dikaitkan dengan ekzema termasuk:

● susu lembu
● telur
● produk soya
● gluten
● kekacang
● ikan, kerang dan makanan laut

Makan makanan tertentu tidak muncul untuk menyebabkan ekzema, walaupun ia boleh mencetuskan flare-up jika anda sudah mempunyai keadaan. Mengekalkan diet ekzema mesra adalah kunci kepada pengurusan keseluruhan.

Adakah Makanan Tertentu Yang Perlu Diambil Atau Eczema-Friendly?
Makan makanan anti-radang boleh membantu mengurangkan atau mengurangkan gejala ekzema. Ini termasuk:

1. Ikan lemak: Anda mungkin boleh untuk mengurangkan gejala-gejala anda dengan memakan ikan berlemak seperti salmon dan ikan hering. Minyak ikan mengandungi tahap omega-3 asid lemak, yang merupakan anti-radang. Anda juga boleh mempertimbangkan untuk mengambil omega-3 tambahan. Untuk merawat ekzema, ia adalah disyorkan bahawa anda mengambil omega-3 asid lemak setiap hari.

2. Makanan yang mengandungi quercetin: Quercetin adalah flavonoid berasaskan tumbuhan. Ia membantu memberi banyak bunga, buah-buahan dan sayur-sayuran kaya dengan warna. Ia juga merupakan antioksidan yang kuat dan antihistamin. Ini bermakna ia boleh mengurangkan keradangan serta tahap histamin dalam badan anda.

Makanan tinggi quercetin termasuk:
* epal
* blueberry
* ceri
* brokoli
* bayam
* kale

3. Makanan yang mengandungi probiotik: makanan probiotik seperti yogurt asli, mengandungi kultur hidup yang membantu menyokong sistem imun yang kuat. Ini boleh membantu mengurangkan flare-up atau reaksi alahan.

Lain-lain makanan probiotik yang kaya termasuk:

● roti atau produk hasil dari sourdough
● tempe
● jeruk ditapai secara semula jadi
● water kefir
● sauerkraut
● kimchi
● kombucha (cendawan mekah)
● tempoyak
● budu, cencaluk

Kesan memakan makanan tersebut juga bergantung kepada sebarang alahan yang mungkin belum dikenalpasti. Flare-up mungkin tercetus sekiranya anda alah kepada mana-mana makanan eczema-friendly.

Semoga bermanfaat.

CikT
The Lovely Mamipreneur


Share this:

Tentang Siti

Mami paling best untuk 4 orang anak syurga. Suka berkongsi tentang kesihatan, keibubapaan, masakan dan semuanya.

0 comments:

Post a Comment