5 Jenis Makanan Yang Perlu Ibu Menyusu Elakkan

Assalamualaikum.

Antara kebimbangan dan penyusuan ibu menyusu adalah, "adakah susu saya akan mencukupi untuk bayi saya?" Sebenarnya, tubuh seorang wanita dicipta untuk menghasilkan banyak susu walaupun tanpa mencuba. Walau bagaimanapun, terdapat situasi di mana ibu terpaksa berjuang untuk menyediakan susu yang cukup untuk bayi.

Jika ibu sedang bergelut dengan pengeluaran dan penghasilan susu, anda mungkin tahu bahawa makanan dan herba tertentu boleh meningkatkan bekalan susu. Oatmeal, halba, kurma dan banyak lagi yang lain mempunyai potensi untuk membantu ibu mempunyai susu yang melimpah.

Akan tetapi, adakah ibu tahu bahawa sesetengah makanan sebenarnya boleh mengurangkan pengeluaran susu? Ibu tidak perlu risau tentang sedikit makanan berikut, tetapi jika ibh sedang bergelut dengan bekalan susu yang rendah, elakkan daripada mengambil sejumlah besar makanan berikut. Sebaliknya, jika ibu adalah salah seorang daripada mereka yang mempunyai banyak susu, atau jika sedang dalam proses menghentikan penyusuan, anda mungkin mendapati makanan berikut membantu.

1. Parsley adalah diuretik. Nibbling pada tangkai pasir selepas makan agak menyegarkan dan tidak akan membahayakan bekalan susu anda. Ibu mungkin ingin mengelakkan hidangan dengan sejumlah besar parsley. Bagaimanapun, jika ibu sedang menyusu dan prihatin terhadap pengeluaran susu, hidangan ini perlu untuk dielakkan dalam tempoh selepas bersalin. Sebaik sahaja penghasilan susu menjadi normal dan segala-galanya berjalan lancar, satu pinggan mungkin baik-baik saja.

2. Peppermint dan spearmint boleh menjejaskan bekalan susu. Minum secangkir teh peppermint sekali-sekala tidak sepatutnya menjadi masalah. Mengambil dalam jumlah yang sangat besar setiap hari boleh mengurangkan bekalan susu. Ibu yang menikmati banyak gula-gula berpudina setiap hari mendapati penurunan pengeluaran susu.

3. Sage dan oregano boleh menjejaskan pengeluaran susu secara negatif. Teh sage adalah ubat biasa untuk pengeluaran yang lebih tinggi.

4. Penggunaan topikal daun kobis: kobis boleh berfungsi keajaiban untuk meredakan pembesaran payudara, tetapi jangan terlalu melakukannya! Menggunakan kobis lebih dari sekali atau dua kali sehari boleh mengurangkan bekalan susu anda. Krim topikal yang diperbuat daripada ekstrak kobis boleh mempunyai kesan yang sama.

5. Kaffein dan minuman beralkohol lain menghalang penghasilan susu. Ini menjadikan bayi lebih sukar untuk mendapatkan susu. Dari masa ke masa, ini dapat mengurangkan bekalan susu ibu.

Sila dapatkan nasihat perunding laktasi bertauliah sebelum bereksperimen dengan APA-APA herba untuk membantu isu bekalan susu. Herba adalah ubat-ubatan, dan banyak mempunyai kesan sampingan yang berpotensi dan boleh menyebabkan reaksi alergi yang teruk. Di samping itu, adalah penting untuk memahami sejarah dan penyebab utama keadaan ibu agar sebarang rawatan menjadi berkesan.

Semoga bermanfaat.

CikT
The Lovely Mamipreneur

Share this:

Tentang Siti

Mami paling best untuk 4 orang anak syurga. Suka berkongsi tentang kesihatan, keibubapaan, masakan dan semuanya.

0 comments:

Post a Comment