5 Diet Yang Perlu Ibu Menyusu Ketahui

Assalamualaikum.

Ramai ibu menyusu tertanya-tanya adakah makanan yang mereka ambil akan menjejaskan susu ibu atau perlukah untuk mengelakkan makanan tertentu untuk mencegah masalah pencernaan atau alahan pada bayi. Mungkin juga perlu makan makanan khas untuk membuat jumlah susu yang betul atau susu berkualiti untuk bayi.

Berita baiknya ialah susu anda mungkin tepat untuk bayi tanpa mengira apa yang ibu makan. Tubuh ibu tahu dengan tepat apa pemakanan yang diperlukan oleh bayi pada setiap peringkat perkembangan.

Mungkin tips berikut dapat membantu merancang diet ibu.

1. Apa nak makan

● Makanan protein 2-3 kali sehari seperti daging, ayam, ikan, telur, tenusu, kacang, kacang dan bijian.

● Makan tiga hidangan sayuran, termasuk sayur-sayuran hijau dan kuning gelap setiap hari.

● Makan dua hidangan buah setiap hari. Termasuk bijirin penuh seperti roti gandum, pasta, bijirin dan oat dalam makanan harian anda.

● Minum air untuk memuaskan dahaga anda. Ramai wanita mendapati mereka dahaga semasa menyusu; walau bagaimanapun, memaksa diri untuk meminum cecair tidak meningkatkan bekalan anda.
Sekatan diet dari kehamilan tidak berlaku untuk ibu menyusui.

● Diet vegetarian boleh serasi dengan penyusuan susu ibu. Sekiranya ibu mengelakkan daging, pastikan ibu makan sumber besi dan zink yang lain seperti kacang kering, buah kering, kacang, biji dan tenusu. Jika ibu mengelakkan semua produk haiwan (diet vegan), ibu perlu mengambil suplemen B12 untuk memastikan bayi tidak mengalami kekurangan B12.

2. Berapa banyak yang perlu dimakan

● Penyusuan susu ibu memerlukan kalori tambahan. Sekiranya ibu masih mempunyai berat badan dari kehamilan, kalori tambahan secara semulajadi akan digunakan untuk susu. Jika ibu telah kehilangan berat badan yang sepatutnya, ibu mungkin perlu memakan 500-600 kalori tambahan setiap hari.

● Selepas bayi mula makan makanan lain pada 6 bulan, susu ibu akan mula berkurangan dan ibu boleh mengurangkan pengambilan kalori anda.

3. Minuman berkafein

● Kafein dapat disalurkan ke dalam susu tetapi kebanyakan bayi tidak terganggu olehnya. Sekiranya bayi tidak tidur dengan lancar atau mudah marah, ibu mungkin perlu mengehadkan atau mengelakkan kafein. Bayi yang baru lahir mungkin lebih sensitif terhadap kafein daripada bayi yang lebih tua.

4. Berkongsi dengan bayi melalui susu

● Asid DocasaHexanenoic (DHA) adalah asid lemak omega 3 penting yang diperlukan oleh bayi untuk perkembangan otak. Ibu boleh tingkatkan pengambilan DHA dalam susu dengan makan ikan 2-3 kali seminggu. Sumber terbaik DHA ialah: salmon, bluefish, bass, trout, flounder dan tuna. Jangan makan ikan jubin, ikan todak, ikan yu dan makarel raja. Ia mengandungi paras merkuri yang tinggi.

● Warna-warna makanan yang ibu makan, termasuk pigmen semulajadi dalam sayur-sayuran dan makanan tambahan herba atau pewarna makanan yang ditambah kepada makanan, boleh mengubah warna susu anda.

● Perisa yang berlainan dalam diet ibu akan muncul dalam susu. Bayi anda akan menikmati susu yang dibekalkan dengan bawang putih.

● Makanan pedas dan penghasil gas biasanya diterima oleh kebanyakkan bayi. Sekiranya ibu mendapati bayi kerap kolik dan telah sering cirit-birit selepas mengambil makanan tertentu, cuba elakkan makanan itu selama beberapa minggu dan lihat jika gejala hilang. Kemudian cuba lagi makanan untuk melihat sama ada ibu masih perlu mengelakkannya.

5. Alahan pada bayi

● Dalam kes-kes tertentu, bayi yang menyusu dengan susu ibu dapat menyebabkan alergi makanan kepada makanan yang diambil oleh ibu. Gejala yang paling biasa adalah najis berwarna hijau, seperti mukus dan najis darah. Kolik dan refluks tidak biasanya disebabkan oleh alahan makanan.

● Makanan yang paling biasa menyebabkan alahan ialah produk tenusu, produk soya, gandum dan telur. Makanan yang kurang menyebabkan alahan termasuklah ikan, kacang, kacang atau jagung. Bayi boleh mengalami alergi terhadap makanan yang anda makan.

● Mengekalkan diet harian dengan apa yang ibu makan mungkin dapat membantu mengetahui makanan mana yang menyebabkan masalah pada bayi. Selagi bayi mendapat berat badan dan bukan anemia, alergi tidak akan menyebabkan masalah jangka panjang. Ibu tidak perlu berhenti menyusu.

● Mengeluarkan makanan yang disyaki menjadi penyebab tertentu dari diet perlu diteliti dengan membaca semua label. Berbincang dengan pakar diet/ nutrisi dapat membantu merancang diet ibu.

Share this:

Tentang Siti

Mami paling best untuk 4 orang anak syurga. Suka berkongsi tentang kesihatan, keibubapaan, masakan dan semuanya.

0 comments:

Post a Comment