Empat Peranan Untuk Tawan Hati Suami

Assalamualaikum.

CikT pernah dengar perkongsian daripada isteri kepada seorang Timbalan Menteri; Senator Dr. Asyraf Wajdi. Beliau ni lebih mesra dengan panggilan Kak Wani. Kak Wani pernah bagi tips macam mana nak tawan hati suami walaupun suami sibuk bekerja dan jarang dapat meluangkan masa di rumah.

Menurut Kak Wani, ada empat peranan yang perlu dimainkan untuk menjadi isteri yang sentiasa dicintai dan diingati serta memahami suaminya. CikT huraikan secara ringkas saja ya.

1. Jadilah seperti seorang ibu.

Sebagai lelaki, tak semua suami terbuka untuk berkongsi masalah ataupun apa saja lagi-lagi dengan isteri. Mungkin mereka tak nak bebankan masalah pada isteri pulak. Hakikatnya, mereka juga perlukan seseorang untuk meluahkan perasaan. Siapa lagi kalau bukan dekat isteri, kan. Jadi, si isteri perlu bijak memainkan peranan seperti seorang ibu. Suami ni sekali-sekala nak jugak dilayan seperti anak kecil. Barulah suami rasa selesa nak bercerita.

2. Jadilah seperti seorang bibik.

Suami balik kerja biasanya dah penat. Jadi, isteri bolehlah bagi urutan ke, sedia air ke. Bukanlah jadi pembantu rumah yang sebenar. Kan hidup isteri memang untuk berkhidmat pada suami. Bila isteri main peranan bibik ni, si suami akan rasa yang dia tak boleh buat apa-apa tanpa isterinya. Lebih kurang macam tu lah.

3. Jadilah seperti seorang sahabat.

Untuk masa-masa tertentu, isteri kena jadi sahabat kepada suami. Kadanng-kadang sesuatu hal perlu dibincangkan sebagai kawan atau sahabat supaya kedua belah pihak dapat berbincang dengan lebih harmoni dan lebih mudah difahami.

4. Jadilah seperti seorang kekasih.

Kak Wani kata, bila jadi "gewe", pandai-pandailah main peranan. Hanya isteri tahu macam mana nak goda suaminya. Yang ini tak perlulah nak hurai lebih-lebih. Ikutlah taste suami masing-masing.

Apa yang penting, isteri kena selalu doakan suami semoga dia sentiasa dilindungi, dipermudahkan, terpelihara daripada perkara buruk dan gangguan syaitan. Mintaklah pada Tuhan agar apa saja yang suami buat, dia tetap ingat kat kita. Sentiasa jaga aib suami dan jaga maruah.

Rasanya itu saja dulu yang cikT nak kongsikan kali ini. Moga kita semua dapat menjadi surihati yang dicintai suami sepanjang zaman. Cewah.

CikT
The Lovely Mamipreneur

Share this:

Tentang Siti

Mami paling best untuk 4 orang anak syurga. Suka berkongsi tentang kesihatan, keibubapaan, masakan dan semuanya.

0 comments:

Post a Comment