8 Cara Rawatan Semulajadi Ekzema Dari Rumah

Assalamualaikum.

Ramai yang dah sedar beberapa kesan buruk akibat menggunakan krim atau losyen yang mengandungi steroid untuk merawat ekzema. Rasa gatal memanglah hilang serta-merta tetapi ianya cuma bersifat sementara. Apabila krim sudah tak beri kesan pada kulit, maka terpaksalah beralih kepada krim yang lain. Sudahnya, tak berpenghujunglah sakit tu.

Apa kata, ibu-ibu cuba rawatan semulajadi ekzema dari rumah pulak? Bahan-bahannya pun boleh didapati dari dapur kita atau dibeli dari kedai. Jom kita semak.

1. Kunyit

Kunyit didapati membantu mengurangkan inflamasi. Mengambilnya sebanyak 1 sudu kecil setiap hari sudah mencukupi.

2. Apple Cider Vinegar (ACV)

Ambil kapas bersih dan celupkan sedikit ke dalam ACV di kawasan ekzema dan sekitarnya. Lakukannya setiap hari.

3. Minyak Zaitun

Kandungan omega-3 di dalam minyak zaitun sememangnya membantu mengurangkan inflamasi.

4. Flaxseed

Flaxseed mengandungi khasiat omega-3. Pengambilan 1 sudu besar sehari sudah memadai.

5. Minyak Tea Tree

Gosok beberapa titik minyak pokok teh, dicairkan dalam minyak zaitun sedikit, ke dalam kulit atau psoriasis kering anda beberapa kali sehari. Ia berguna untuk melegakan gatal dan melembutkan plak, terutamanya jika anda mempunyai kes ringan.

6. Aloe Vera

Aloe vera kaya dengan sebatian anti-radang dan penyembuhan, dan memberikan sensasi menyejukkan yang baik untuk kulit gatal. Jika anda mempunyai ekzema atau psoriasis, pertimbangkan tumbuh tumbuhan aloe anda sendiri supaya anda boleh mengambil gel lurus dari sumber semula jadi.

7. Baking Soda

Campurkan 1 1/2 cawan baking soda ke dalam 3 gelen air. Gunskan kain bersih dan sapukan pada kawasan iritasi.


8. Minyak Ikan

Banyak kajian telah mengaitkan asid lemak omega-3 dalam minyak ikan untuk peningkatan ekzema dan psoriasis apabila diambil dalam dos yang tinggi, antara 3 dan 10 gram sehari. Berbincang dengan doktor anda mengenai mengambil makanan tambahan minyak ikan. Sementara itu, minyak zaitun, flaxseed, kacang, dan ikan berlemak seperti salmon, sardin, herring, mackerel, tuna dan semua sumber semula jadi yang baik asid omega-3 asid lemak. Bertujuan untuk sekurang-kurangnya tiga 3 hingga 4 hidangan auns lemak ikan dalam tin seminggu.

CikT
The Lovely Mamipreneur

Share this:

Tentang Siti

Mami paling best untuk 4 orang anak syurga. Suka berkongsi tentang kesihatan, keibubapaan, masakan dan semuanya.

0 comments:

Post a Comment