Diabetes Si Pembunuh Senyap

Assalamualaikum.

Diabetes juga sebenarnya salah satu pembunuh senyap di Malaysia. Malah jika dikaji, kebanyakkan penyakit adalah bertunjang dari diabetes seperti buah pinggang rosak, serangan jantung, strok, darah tinggi, obesiti, mata rabun (atau buta), masalah seksual, dan banyak lagi. Hampir kesemuanya membawa kepada kematian.

Hormon insulin secara automatik akan dihasilkan oleh pankreas untuk membenarkan glukosa masuk ke dalam sel organ. Ia berperanan sebagai gatekeeper atau kunci antara salur darah dan sel organ.

Apabila insulin buka pintu, glukosa akan masuk ke dalam sel, bekalkan tenaga untuk jalankan fungsi sel.

Diabetes terjadi apabila insulin tak dapat buka pintu antara sel organ dan apabila kita bersenam, sel-sel dalam badan kita membuat lebih banyak reseptor insulin yang terapung dan melekat pada bahagian luar sel-sel otot dan organ-organ lain.

Ini menjadikan badan kita lebih mampu  untuk menggunakan insulin, dan kita menjadi kurang rintangan insulin .

Apabila kita berhenti bersenam secara tetap, bilangan reseptor insulin pada permukaan sel-sel kita jadi sedikit dan kurang dari masa ke masa. Apabila bilangan reseptor insulin menurun, insulin tidak boleh buka banyak pintu, dan jadi kurang glukosa boleh masuk ke dalam sel-sel. Maka terjadilah peristiwa glukosa berkumpul dalam salur darah yang menyebabkan tubuh tak dapat hasilkan insulin.


Jenis Diabetes

Terdapat tiga jenis diabetes, iaitu:

1. Type I : Tubuh tidak boleh menghasilkan insulin secara semulajadi.

2. Type II (Diabetes Mellitus): Tubuh boleh menghasilkan insulin tetapi tidak dapat berfungsi dengan baik.

3. Gestational: Hanya dihidapi oleh ibu semasa mengandung.


Diabetes Type II

90% orang yang menghidap kencing manis biasanya dari jenis Type II. Pada asalnya normal tetapi disebabkan diet yang tidak seimbang dan gaya hidup yang tidak sihat, insulin tidak dapat berfungsi dengan baik.

Apabila kita makan, karbohidrat akan di cernakan menjadi glukosa, glukosa seterusnya akan masuk ke salur darah untuk diagihkan kepada sel organ yang memerlukan sumber tenaga kita.

Diabetes terjadi apabila insulin tak dapat buka pintu antara sel organ dan salur darah. Glukosa akhirnya terkumpul dalam darah. Glukosa yang tinggi dalam darah menyebabkan kencing manis.

Bila banyak sangat gula disebabkan pemakanan tak seimbang kita, pankreas terpaksa menghasilkan lebih banyak insulin. Lama-kelamaan pankreas jadi terbeban (tekanan oksdatif). Maka, berlakulah keradangan pada pankreas hinggalah pankreas tak boleh lagi hasilkan insulin.

Bila insulin kurang dihasilkan, kuranglah pintu ke sel yang dapat dibuka. Akhirnya glukosa berkumpul dalam darah, dan glukosa yang tinggi dalam darah menyebabkan diabetes.


Selain amalkan diet seimbang dan cara hidup sihat, kita juga perlu:

1. Kurangkan tekanan dalam hidup kita
2. Lakukan senaman
3. Berjumpa dan berbincang dengan doktor jika perlu
4. Pengambilan suplemen yang membantu mengurangkan risiko diabetes


Bagaimana Vivix Bertindak

Resveratrol dan penghidap kencing manis sangat berkait-rapat dalam menambahbaik fungsi asal insulin. Antaranya:

1. Memperbaiki keseimbangan glukosa dalam darah supaya kembali pulih ikut sistem yang betul macam yang sepatutnya tubuh kita buat.

2. Kurangkan rintangan insulin. Vivix bantu perbetulkan fungsi kunci dan mangga tadi supaya glukosa boleh masuk dalam sel dan tak terkumpul di salur darah sahaja.

3. Melindungi pankreas. Kita nak menyuburkan kembali pankreas yang dah rosak dan terbeban tadi, supaya boleh berfungsi semula dengan baik. Sebolehnya kita nak elak cucuk insulin tiruan. Kita nak insulin yang dihasilkan sendiri oleh pankreas kita. Vivix akan kurangkan radang di pankreas, mengawasi sel di pankreas supaya insulin akan meningkat ke normal semula.

4. Membaiki rembesan insulin. Bila sel pankreas dah normal, insulin akan dihasilkan secara normal oleh badan kita.

5. Menambahbaik keseimbangan metabolisme fungsi tubuh.



Ramuan aktif Vivix dengan 10 kali lebih kuat berbanding resveratrol (kandungan unik dalam anggur muscadine) berupaya mengaktifkan pengawalan utama genetik yang melambatkan pembentukan protein AGE (advanced glycation end products).

Bagi mendapatkan Vivix, bolehlah membuat yempahan melalui cikT (sms atau whatsapp) di talian 013-388 9522 atau untuk pembelian melalui kad debit atau kredit sila buat belian di sini.

CikT
The Lovely Mamipreneur


Share this:

Tentang Siti

Mami paling best untuk 4 orang anak syurga. Suka berkongsi tentang kesihatan, keibubapaan, masakan dan semuanya.

0 comments:

Post a Comment