Cara Khatam Al-Quran Dalam Sebulan

Assalamualaikum.

Masa malam pertama Ramadan hari tu cikT terbaca kat facebook seorang kawan cikT kongsikan cara khatam al-Quran dalam masa sebulan. Ini sajalah bulan yang kita boleh pulun baca al-Quran sehabis masa yang ada. Nama pun bulan al-Quran diturunkan  jadi adalah lebih baik kita perbanyakkan bacaannya dan zikir. InsyaAllah pahala pun akan berganda sepertimana pahala sedekah. Allahu a'lam.

Baiklah. Sebenarnya cara nak khatam dalam masa sebulan ni mudah saja. Setiap hari kita perlu menghabiskan 20 muka surat. Ini bermakna, setiap kali lepas waktu solat, kita habiskan 4 muka surat. Nak habiskan 4 muka surat ni tak adalah berat sangat kecuali bagi mereka yang baru nak belajar membaca. Untuk bacaan sederhana, hanya lebih kurang serengah jam yang perlu diperuntukkan.

Kat sini cikT sertakan sekali carta atau jadual yang dah disediakan lengkap dengan nama surah dan ayat yang sepatutnya kita habiskan untuk hari tersebut. Maksudnya, sehari satu juzuk. Menjelang Syawal nanti, kita dah khatam. InsyaAllah.



Dalam kita mengejar bilangan muka surat atau juzuk yang perlu dihabiskan, jangan pulak kita lupa nak baca secara bertajwid. Takut nanti main langgar je, pahala pun entah ke mana. Sambil tu lebih baik jugak kita baca sekali terjemahannya agar apa yang kita baca itu sampai mesejnya.

Selamat meraikan al-Quran dan semoga bermanfaat.

CikT
The Lovely Mamipreneur




Share this:

Tentang Siti

Mami paling best untuk 4 orang anak syurga. Suka berkongsi tentang kesihatan, keibubapaan, masakan dan semuanya.

0 comments:

Post a Comment