Lawatan ke Masjid Bukit Jelutong

Rabu baru ni, Anas (anak ketiga cikT) buat pertama kalinya mengikuti lawatan sambil belajar ke Masjid Bukit Jelutong Shah Alam. Dari malam sebelum tu lagi beliau dah tak sabar nak ikut lawatan ni.




Walaupun beliau tahu kena pakai uniform yang sama, tetap tanya mami baju mana yang akan dipakai nanti. Sebabnya, beliau ada tiga pasang. Yang pertama, uniform yang principal bagi FOC sebab sebelum buka sekolah hari tu uniform yang dah bayar belum ada. Saiznya besar, mami kena gigih jahit kat lengan dan kaki seluar dan baju. Yang kedua, dapat masa minggu kedua sekolah. Yang ketiga pula, baru je dapat minggu lepas.

Setiap tahun cikT ada anak yang sekolah kat tadika ni, maknanya setiap tahun ada lawatan ke masjid ni. Walaupun dah masuk anak ketiga, cikT masih lagi rasa teruja dengan semua program anak. Zaman kanak-kanak kan sekali je datang. Tak naklah terlepas detik-detik mereka ni.



Tujuan lawatan ke masjid ni sebenarnya nak bagi pendedahan kat anak-anak tentang adab dalam masjid, perkara yang boleh dimanfaatkan di dalam masjid, dan beberapa akhlak lain.



Anak-anak ni pergi dengan bas yang disewa khas. Dengan teachers mereka sekali lah. Masa buat bayaran untuk bas sewa hari tu, memang dah dinyatakan RM1 akan disedekahkan ke tabung masjid. Tujuannya nak tanamkan sifat suka bersedekah.



Selesai berwudhuk, mereka diajar cara solat sunat Tahiyatul Masjid secara berjemaah. Masa inilah kita akan nampak macam mana sabarnya guru-guru tadika ni mendidik dan mengawal anak-anak kita dengan jumlah yang ramai. Tabik spring kat cikgu-cikgu. Masa solat walaupun dua rakaat je, warna-warni sungguh perangai mereka. Rasa nak gelak pun ada.




Lepas tu mereka dibawa ke sudut bacaan masjid. Lebih kurang macam perpustakaan mini lah. Masa kat sini, anak-anak memang suka sangat. Suasana yang penuh dengan buku-buku dan berhawa dingin lagi.




Sebelum balik, anak-anak dijamu dengan makan tengahari. Mereka makan dalam talam tau...Berselera sungguh nampaknya. Selesai semua, rombongan pun naik bas balik ke sekolah semula.



Sampai rumah Anas tak habis-habis cerita betapa syioknya trip beliau dan kawan-kawan ke masjid. Tak rasa penat dan mengantuk pun sepanjang perjalanan. Mungkin berkat ambil suplemen pagi tu agaknya. Syukurlah. Mami doakan semoga Anas lebih dekat dengan masjid lepas ni. InsyaAllah.


CikT

Mamipreneur penyayang dari rumah

Share this:

Tentang Siti

Mami paling best untuk 4 orang anak syurga. Suka berkongsi tentang kesihatan, keibubapaan, masakan dan semuanya.

0 comments:

Post a Comment