Onion Rings Versi Gluten Free

Assalamualaikum.

Suka makan onion rings tak? Ni antara favourite cikT. Kalau dapat yang A&W punya perghhh...memang tak pandang sangat yang lain.

Bawang ni banyak khasiatnya. Antaranya sebagai antivirus, antiradang, mencegah asthma, membantu untuk mengurangkan toksin dalam badan dan banyak lagi. Jangan tak tahu bawang ni jugak berfungsi sebagai umami atau perasa tambahan (kita lebih kenali sebagai MSG). Sebab itulah hampir semua masakan kita perlukan bawang. Aroma yang dihasilkan pulak tak kurang hebatnya.

Berbalik pada onion rings tadi. Dulu cikT memang suka sangat onion rings yang dicelup campuran tepung gandum. Sejak amalkan diet tanpa gluten ni cikT pun cubalah sendiri resepi tanpa tepung gandum ni. Alhamdulillah, walaupun teksturnya tak sama macam yang biasa, rasa dan kerangupan tu masih sedap dengan izinNya.

Jomlah kita jenguk resepi Onion Rings versi Gluten Free ni. Resepi ni ikut sukatan cikT dan citarasa cikT tau. Kalau kawan-kawan ada resepi yang lebih best, boleh kongsikan di ruangan komen ye.

"Onion Rings versi Gluten Free"


Bahan:
Bawang besar Holland
1/2 cawan tepung beras
1/4 cawan tepung ubi kayu
2/3 cawan tepung jagung
Sedikit serbui kunyit
Sedikit garam
Lada sulah
Chia seeds (optional)
Telur (optional, cikT tak guna)
Air panas

Cara:

1. Potong bawang bulat-bulat. Kemudian pisahkan setiap lapisan.

2. Campurkan semua bahan kering, kemudian bancuh dengan air panas. Gaul rata. Jika inginkan adunan cair, lebihkan air panas. Kurangkan jika ingin dapatkan tepung yang lebih tebal.

3. Masukkan bawang ke dalam adunan tepung.

4. Panaskan minyak dan goreng hingga kekuningan.

5. Hidangkan.

Selamat mencuba!

CikT
The Lovely Mamipreneur



Share this:

Tentang Siti

Mami paling best untuk 4 orang anak syurga. Suka berkongsi tentang kesihatan, keibubapaan, masakan dan semuanya.

0 comments:

Post a Comment